Týždeň v skratke: Majiteľ Facebooku zvažuje mnohomiliardové investície do európskej skupiny okuliarov
Donald Trump povedal, že bol zachránený „milostivým všemohúcim Bohom“, keď prisahal, že ak dostane ďalšie štyri roky v Bielom dome, zintenzívni boj proti imigrácii, zníži dane a obnoví obchodné vojny.
Donald Trump sľubuje zníženie daní, obchodné vojny a sprísnenie kontroly na hraniciach
Trump vo svojom prejave pri prijatí republikánskej prezidentskej nominácie apeloval na stred politického spektra, volajúc po národnom uzdravení a ukončení „nesúhlasu a rozdelenia“, keď spomínal svoju takmer smrteľnú skúsenosť z pokusu o atentát, ktorý sa stal len pár dní predtým.
No zároveň videl svoju viac než 90-minútovú reč v preplnenej aréne na republikánskej národnej konvencii v Milwaukee ako príležitosť zdôrazniť svoju agendu „Amerika na prvom mieste“, plnú ekonomického nacionalizmu, varujúc obchodných partnerov USA, že môžu očakávať nové protekcionistické opatrenia.
S menej než štyrmi mesiacmi do novembrových volieb prišiel Trumpov prejav v mimoriadnej chvíli americkej politiky, keď bývalý prezident vedie v prieskumoch napriek nedávnym trestným odsúdeniam, a jeho demokratický protivník Joe Biden čelí bezprecedentnému odporu členov vlastnej strany, ktorí ho vyzývajú, aby sa vzdal opätovnej kandidatúry.
Trump teraz vedie nad Bidenom takmer vo všetkých národných a kľúčových štátnych prieskumoch, čo z neho robí jasného favorita na návrat do Bieleho domu.
Trump vo svojom prvom prejave od pokusu o atentát kritizoval rast inflácie pod Bidenom, ale tiež varoval obchodných partnerov USA, že obnoví obchodné konflikty, ktoré predtým znepokojili trhy a podniky po celom svete, keď bol naposledy vo funkcii.
Trump konkrétne sľúbil, že použije „dane, clá a stimuly“ na pomoc americkému automobilovému sektoru a „nedovolí masívnym automobilovým závodom byť postaveným v Mexiku, Číne alebo iných krajinách“. Ale tiež sľúbil ukončiť pravidlá podporujúce prijímanie elektrických vozidiel, ktoré sú srdcom Bidenových klimatických plánov.
Čínsky predstaviteľ vyzýva na „proaktívne“ stimuly na rozdelenie rastu v ekonomike
Peking potrebuje zaviesť viac „proaktívnych“ stimulačných opatrení na rovnomerné rozdelenie rastu medzi regióny a priemyselné odvetvia, uviedol vysoký predstaviteľ Komunistickej strany, keďže druhá najväčšia ekonomika sveta sa snaží zotaviť z dlhotrvajúceho útlmu v realitnom sektore.
„Aj keď sa ekonomika pohybuje pozitívnym smerom a dosahuje solídny pokrok, na druhej strane čelíme niektorým ťažkostiam a výzvam, ktoré sa prejavujú hlavne nedostatkom efektívneho dopytu,“ povedal v piatok (19.07.2024) Han Wenxiu, zástupca riaditeľa zodpovedný za finančné a ekonomické záležitosti strany.
„To ukazuje, že zotavenie čínskej ekonomiky nie je dostatočne silné a existujú rozdiely vo výkonnosti medzi regiónmi, priemyselnými odvetviami a podnikmi,“ povedal Han.
Úplné podrobnosti rozhodnutí prijatých na tohtoročnom treťom pléne, ktoré strana v minulosti využila na oznámenie rozsiahlych zmien v hospodárskej politike, ešte neboli zverejnené.
Toto stretnutie však prichádza v dôležitom okamihu pre čínsku ekonomiku. Niekoľkoročná kríza na trhu s nehnuteľnosťami prispela k oslabeniu spotreby domácností, ako aj k zníženiu dôvery zahraničných a domácich investorov. Prezident Xi Jinping podporuje investície do vysokotechnologickej výroby, keďže Čína sa snaží konkurovať USA uprostred rastúceho geopolitického napätia.
Hoci sa Čína stáva dominantnou v niektorých technológiách, ako sú elektrické vozidlá, ekonómovia tvrdia, že hlavným problémom jej ekonomiky je zaostávajúca spotreba domácností.
Han uviedol, že vláda potrebuje urýchliť vydávanie dlhopisov so špeciálnym účelom, aby zabezpečila plynulé fungovanie vlád na všetkých úrovniach. Mnohé miestne vlády majú problémy so splácaním dlhov a s platením platov svojich úradníkov po kolapse realitného sektora, ktorý bol zdrojom príjmov.
Mnohí analytici tvrdia, že zatiaľ čo miestne vlády majú zodpovednosť za väčšinu verejných služieb, nemajú právomoci na získavanie potrebných príjmov na ich financovanie, čo ich núti uchyľovať sa k dlhu a metódam mimo rozpočtu.
„Musíme zlepšiť fiškálne vzťahy medzi centrálnou a miestnou vládou,“ povedal Han. To by zahŕňalo zvýšenie fiškálnych zdrojov miestnych vlád a rozšírenie ich daňových základov, ako aj zvýšenie podielu verejných výdavkov hradených centrálnou vládou.
Majiteľ Facebooku zvažuje mnohomiliardové investície do európskej skupiny okuliarov
Meta, vlastník Facebooku, skúma možnosť miliardovej investície do výrobcu okuliarov EssilorLuxottica, pretože sociálna sieť zintenzívňuje svoj vývoj inteligentných okuliarov.
Podľa viacerých zdrojov, spoločnosť zo Silicon Valley zvažuje prevzatie menšieho podielu v tejto francúzsko-talianskej skupine, ktorá má hodnotu 87 miliárd eur.
Tento krok prichádza v čase, keď Meta vedie rozhovory s EssilorLuxottica o prehĺbení ich súčasnej spolupráce po úspešnom uvedení novej verzie inteligentných okuliarov „Ray-Ban Meta“ minulý rok.
Šéf Meta, Mark Zuckerberg, v posledných rokoch investoval miliardy dolárov do trhu s nositeľnou technológiou, ako napríklad vytváraním virtuálnych realitných headsetov. Medzitým sa aj EssilorLuxottica, ktorá je kótovaná v Paríži, snaží o dohody, ktoré prilákajú novú generáciu zákazníkov.
Prvé okuliare Ray-Ban Meta boli uvedené na trh v roku 2021, ale nová generácia uvedená v októbri minulého roku sa predávala viac za pár mesiacov ako predchádzajúce modely za dva roky, uviedol generálny riaditeľ EssilorLuxottica Francesco Milleri na podujatí začiatkom tohto týždňa.
Najnovšia verzia okuliarov umožňuje používateľom živé vysielanie toho, čo vidia, priamo na Facebook a Instagram. V USA sú okuliare integrované s umelou inteligenciou od Meta, čo umožňuje ich majiteľom požiadať okuliare o viac informácií o tom, čo vidia pred sebou.
EssilorLuxottica tento týždeň súhlasila s kúpou americkej streetwear značky Supreme za 1,5 miliardy dolárov. Ľudia blízki dohode uviedli, že cieľom skupiny je uviesť na trh novú verziu inteligentných slnečných okuliarov Supreme v spolupráci s Meta, aby lepšie zacielila na mladých spotrebiteľov.
Meta a jej konkurent Apple sa snažia vyvinúť nenápadné okuliare s rozšírenou realitou, ktoré by jedného dňa mohli nahradiť smartfóny ako zariadenia novej generácie, avšak technológia je ešte v „plienkach“ a spotrebitelia sú zatiaľ neochotní nosiť objemné zariadenia na tvári.
EssilorLuxottica, ktorá vznikla pred siedmimi rokmi zložkou komplexnej fúzie za 50 miliárd eur medzi skupinou Luxottica zosnulého talianskeho miliardára Leonarda Del Vecchia a francúzskym výrobcom šošoviek Essilor, sa postupne rozrástla a stala sa najväčším výrobcom okuliarov na svete.
Za posledných pár rokov boli akvizície technologických a inžinierskych spoločností jadrom jej stratégie. V roku 2022 skupina získala izraelský start-up Nuance Hearing, ktorý vyvíja technológiu akustického tvarovania lúča, pre vývoj okuliarov vybavených touto technológiou.
Tento týždeň EssilorLuxottica tiež získala 80-percentný podiel v nemeckej spoločnosti Heidelberg Engineering, špecializujúcej sa na technológie očnej chirurgie, ako súčasť jej presunu do medtech sektora.
Martin Krištoff
PORTFOLIO MANAGER